Pierwszy ambulans zaprojektował w 1792 r. baron Dominique Jean Larey, osobisty chirurg Napoleona I.
Miał to być środek transportu rannych z pola walki, bez narażania ich na dalsze obrażenia w nie resorowanych wozach, których dotąd używano.
Wspólnie z naczelnym chirurgiem armii francuskiej, Pierrem Francois Percym, Larey utworzył korpus ambulansów, składający się z chirurgów, noszowych i jednokonnych karetek. Każdy oddział miał 12 resorowanych pojazdów. Po raz pierwszy użyto ich w kampanii włoskiej Napoleona w latach 1796-1797.
Pierwszym ambulansem motorowym był pojazd z silnikiem daimlera, wystawiony przez zakłady Panhard et Levassor na Salon du Cycle w paryskim Pałacu Przemysłu, w grudniu 1895 r. Nie wiadomo, czy kiedykolwiek woził on pacjentów.
Pierwszy motorowy ambulans w regularnej służbie pojawił się w 9. korpusie armii francuskiej w lipcu 1900 r.
Pierwszy motorowy ambulans cywilny wszedł w użycie w Alencon we Francji w tym samym roku. Pismo «Autocar» donosiło:
Do czterokółki z silnikiem doczepia się zwykły ambulans wzoru Lagogue’a. Motorniczy i doktor jadą w czterokółce, a pacjent jest jedynym pasażerem ambulansu.
Motorowe ambulanse na wojnie po raz pierwszy zostały użyte przez 10. armię włoską w czasie wojny włosko-tureckiej w Trypolitanii, podczas bitwy pod Zanzur, 8 czerwca 1912 r. Przewiozły wówczas 70 rannych do szpitala polowego w Gargareszu i 40 zabitych na cmentarz.
artykuł przygotowało łódzkie pogotowie ratunkowe DASMED