Streszczenie historii powstania i rozwoju sportu wirtualnego. Dowiedz się, jak powstawał eSport i co musiało się stać, aby dziś działał w obecnej formie.
Historia eSportu
Osobom, które dopiero niedawno w ogóle usłyszały o eSporcie, wydaje się, że ta dziedzina rozrywki wzięła się znikąd. Jednak nic bardziej mylnego, historia eSportu sięga lata 70. XX wieku. Co prawda dzisiejsze turnieje eSportowe są całkowicie różne od pierwszych zawodów, ale to właśnie ponad 50 lat temu pojawiły się pierwsze pomysły na organizowanie zawodów, w których ludzie konkurują ze sobą w grach wideo i w grach automaty do gier.
Pierwsze turnieje eSportowe
Za pierwszy turniej eSportowy uznaje się zawody zorganizowane w 1972 roku na uniwersytecie Stanforda w Stanach Zjednoczonych. Studenci rywalizowali ze sobą w na ten czas już dziesięcioletniej grze o nazwie Spacewar. Gra ta jest jedną z pierwszych gier wideo w historii, a polega na sterowaniu małym statkiem kosmicznym i bronieniu się przed nadchodzącymi ze wszystkich stron wrogami przy użyciu działka umieszczonego na dziobie statku. Z tego opisu możesz odnieść wrażenie, że gra ta miała jakąś rozbudowaną grafikę. W rzeczywistości wszystkie opisane elementy były zbudowane z dosłownie kilku białych kresek i kropek reprezentujących pociski. Student, który okazał się najlepszy w sterowaniu swoim statkiem, otrzymał nagrodę w postaci rocznej subskrypcji popularnego pisma Rolling Stone.
Wiele osób uważa jednak, że jakieś wydarzenie zorganizowane na uczelnianym kampusie nie może być uznane za pierwsze zawody eSportowe. Dla takich osób pierwszym turniejem eSportowym jest zorganizowany w 1980 roku przez Atari turniej w grze Space Invaders. Każdy mógł bowiem wziąć w nim udział i wiele osób z tej szansy skorzystało. W turnieju wzięło łącznie udział około 10 tysięcy gracz. Sukces tego turnieju nie przeszedł bez echa i wielkie firmy związane z branżą gier wideo momentalnie zauważyło potencjał tego rodzaju rozrywki.
Rozwój eSportu
W latach 80. XX wieku prym w branży eSportowej zaczęła wieść japońska firma Nintendo. Stało się tak dlatego, że firma ta dzięki nowym konsolom NES wzniosła dostęp do gier wideo na zupełnie inny poziom. Swoją pozycję umocniła jeszcze w latach 90., wypuszczając nową wersję swojej konsoli, czyli Super NES. Duży wpływ na mocną pozycję Nintendo miała też rozbudowana baza popularnych gier jak Super Mario, The World Warrior czy najpopularniejszy na zawodach eSportowych StreetFighter 2. Wszystko to jednak byłoby nic, gdyby nie duże zaangażowanie firmy w organizowanie wydarzeń eSportowych i promowanie tego typu rozrywki nie tylko jako sposobu na rywalizację pomiędzy graczami, ale też jako coś, co można oglądać jako kibic, podobnie jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnego sportu.
Counter-strike
Ta gra powstała w 1999 jako modyfikacja do popularnej wtedy gry half-life. Pewnie kojarzysz, na czym ona polega, ale dla osób nowych w świecie eSportu napiszemy tylko, że to rywalizacja pomiędzy dwiema drużynami złożonymi z pięciu graczy. Jedna drużyna to terroryści. Ich zadaniem jest podłożenie bomby w wyznaczonym miejscu. Druga drużyna to antyterroryści. Ich zadaniem jest powstrzymanie tych pierwszych. Rozgrywka może się też zakończyć, kiedy wszyscy gracze z jednej drużyny stracą życie.
Ta z pozoru prosta gra odwróciła do góry nogami całą branżę eSportową i zapoczątkowała nową epokę. To od powstania tej gry swój początek wzięły pierwsze prawdziwe drużyny eSportowe, w tym najpopularniejsza polska drużyna eSportowa Virtus.Pro. Koncept, w którym konkurują ze sobą kilkuosobowe drużyny, wpłynął też na inne gry i na całą branżę. Od czasu powstania CSa ciągle pojawiają się nowe gry, które mniej lub bardziej go przypominają. O tym, jakim sukcesem była ta gra, może też świadczyć fakt, że nowa wersja o nazwie Counter-Strike Global Offensive (CS GO) do dziś jest jedną z najpopularniejszych gier w świecie eSportu.
Twitch
Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju branży eSportowej okazała się platforma do streamingowania Twitch. Dzięki niej obserwowanie jak grają najlepsi na świecie gracze, zaczęło być dostępne dla niemal każdego. Gry wideo zyskały nowy wymiar rozrywki. Możliwe stało się nie tylko granie, ale i oglądanie zawodów, podobnie jak wygląda to w przypadku tradycyjnego sportu. Wcześniej co prawda zdarzało się, że telewizje transmitowały jakieś zawody eSportowe, ale była to raczej rzadkość. Dzięki platformie Twitch możliwe stało się oglądanie niemal dowolnych zawodów rozgrywanych w różnych zakątkach świata. Co więcej, widzowie dostali możliwość obserwowania i codziennego śledzenia swoich ulubionych graczy.
Dla samych graczy Twitch też okazał się zbawienny. Przed jego powstaniem profesjonalny gracz, chcąc utrzymać się z grania w gry wideo, musiał wygrywać zawody i mieć sponsorów. W innym wypadku, o ile nie utrzymywali go już rodzice, nie był w stanie utrzymać się z takiego zajęcia i musiał porzucić karierę eSportową i iść do „normalnej” pracy. Dzięki platformie Twitch tacy gracze dostali możliwość utrzymywania się z grania w gry wideo poprzez streamowanie swoich rozgrywek i wsparcie od widzów.
eSport dziś
Dziś eSport stał się pełnoprawną gałęzią rozrywki. Wydarzenia eSportowe przyciągają nie mniejsze widownie co najważniejsze zawody rozgrywane w tradycyjnych sportach, a pule nagród sięgają na nich milionów dolarów. Co więcej, branża eSportowa rozwija się w błyskawicznym tempie, a w tym samym czasie liczba osób zainteresowanych tradycyjnym sportem spada. Część ekspertów podejrzewa, że w ciągu kilku następnych dekad, sport wirtualny przegoni ten tradycyjny i będzie od niego bardziej popularny. Patrząc na to, jak dynamicznie branża ta rozwija się w ostatnich latach, uważamy, że takie przewidywanie może się jak najbardziej potwierdzić.